dinsdag 24 mei 2011

Over zenuwen in je lijf

Toen ik de cursus van Anneke Groot in oktober heb gevolgd, hoorde ik voor het eerst iets over sensorische integratie. Inmiddels weet ik er veel meer over. Werd er vroeger nog gedacht dat autisme een psychologische stoornis is, tegenwoordig blijkt uit de persoonlijke verhalen van autisten dat zij moeite hebben met het verwerken van zintuiglijke prikkels. Autisme heeft een lichamelijke oorsprong.
Sommige autisten zijn overgevoelig voor geluid, of geur, of zien bijvoorbeeld letterlijk alle flikkeringen van de TL buis. Anderen zijn weer ondergevoelig, kunnen hun eigen lichaam bijvoorbeeld niet goed waarnemen en slaan zichzelf om het gevoel voor hun lijf weer terug te krijgen. Ook combinaties van over- en ondergevoeligheid komen voor. Veel kinderen kunnen niet goed tegen zachte aanrakingen, maar verlangen wel naar diepe druk. Temple Grandin, een autist uit Amerika, heeft voor zichzelf een machine gebouwd die haar als een soort tosti-ijzer met zachte binnenbekleding kan omhullen.
Pelle reageert heel erg op geluid. Hij hoort sommige zaken heel goed, maar andere helemaal niet. Ik zat laatst naast hem aan de picknicktafel in de tuin en stelde hem een vraag. Hij hoorde me niet, want er waren vliegtuigen hoog boven in de lucht, en daar luisterde hij naar.
Je kunt je voorstellen hoe moeilijk het is voor autistische kinderen in de klas, die overweldigd worden door muren van geluid, geur, allerhande voorwerpen en dan ook nog geacht worden om op kinderen en mensen te letten. Vaak lukt dat helemaal niet, ze verdrinken gewoon in een zee van (pijnlijke) indrukken.
Omdat het sensorische deel zo belangrijk is, wilde ik graag dat Pelle onderzocht werd door een expert. Ik heb vorige winter contact opgenomen met een kinderergo- en sensorische integratietherapeute bij ons uit de buurt. Ze heeft Pelle een paar ochtenden getest en veel vragen aan mij gesteld. Haar conclusie was dat Pelle maar in lichte mate last heeft van een verkeerde prikkelverwerking. Wel heeft hij nog een hele jonge motoriek. Hij kan zich bv. nog niet goed schrap zetten en kan zijn ogen niet onafhankelijk van z’n romp bewegen. Hij heeft moeite met het kruisen van de middellijn, kan bv. niet goed iets aan de rechterkant van z’n lijf doen met z’n linkerhand. Die laatste 2 zaken zijn wel van belang als hij straks naar groep 3 gaat en moet leren bord kijken en schrijven. In het spelprogramma gaan we nu wat meer spelletjes inbouwen om dit te oefenen. En Pelle gaat een paar zaterdagen schrijfdansen. Dat is bewegen op muziek, speciaal om het motoriek voor het schrijven te oefenen. Daarover morgen meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten