woensdag 17 juni 2015

School


Het einde van het schooljaar nadert. En dat betekent ook dat we weer een gesprek hebben over hoe het met Pelle is gegaan, het afgelopen schooljaar. Dit jaar hebben we het gesplitst: gisteravond het traditionele 10 minuten gesprek over zijn cognitieve ontwikkeling en scores op allerhande toetsen en vanmiddag samen met de intern begeleider en zijn meester over zijn speciale aandachtsgebieden, zoals zelfstandig werken en zijn sociale en emotionele ontwikkeling.
Conclusie: het gaat goed met hem. “Heel groot compliment voor hoe hij zich ontwikkelt” (aantekeningen van zijn leerkracht). Hij is het afgelopen jaar weer zelfstandiger geworden. En af en toe erg eigenwijs. Dan wil hij sommige dingen per sé op zijn eigen manier doen. Hij heeft zo zijn eigen rekenstrategieën ontwikkelt en heeft een bepaalde volgorde in zijn hoofd waarin hij bijvoorbeeld de weektaak moet aanpakken. Daar kan hij niet goed van afwijken. Dat geeft af en toe een beetje strijd met zijn meester. Maar die is vooral blij met hem in zijn klas. “Een hele fijne bijdrage aan de groep”. Zijn leerkracht vindt hem een verrijking doordat hij vaak een andere kijk heeft op dingen. Dat is ook interessant en leerzaam voor zijn klasgenoten.
Pelle’s score op de toetsen zijn wisselend, maar worden waarschijnlijk wel wat stabieler als hij wat ouder wordt. Mijn idee is dat dan ook meer gaat uitkristalliseren wat hij aan kan in het vervolgonderwijs. Gelukkig duurt dat nog even, hij gaat volgend jaar naar groep 7.
De laatste anderhalf jaar zat hij in een combinatieklas maar volgend schooljaar zit hij het hele jaar  met zijn eigen groep van 17 leerlingen in één klas. Ik vind het super dat de school dat zo heeft kunnen regelen. Wat zal hij profiteren van alle aandacht alleen voor zijn eigen klas. En daarnaast krijgt hij dan nog een beetje ondersteuning op het emotionele vlak. Dat loopt nu ook goed. Hij heeft begeleiding van een klasse-assistent en leert steeds beter zijn gevoelens te verwoorden.
Al met al ben ik natuurlijk erg blij. Hulde aan de school, die hem het gevoel geeft dat hij daar thuis hoort. Die zo zorgvuldig is met de extra begeleiding. Die hem verder op weg helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten