donderdag 28 januari 2016

Dromenland.



Pelle zit inmiddels in groep 7 en heeft het niet altijd even makkelijk. Vanaf het begin van het schooljaar zegt hij steeds dat hij vaak in dromenland zit. In plaats van op te letten denkt hij dan aan leuke dingen zoals uitjes met de bus en onze aanstaande voorjaarsvakantie. “Mijn dromenlandknopje stond weer aan vandaag”, hoor ik dan, als hij thuis komt. Oei. Dat lijkt me geen goede zaak. Hij moet toch goed opletten in de klas, anders leert hij te weinig.
Dus ben ik begonnen met een aantal dingen thuis om hem te ondersteunen. Hij slaapt weinig, ligt vaak tot half 11 ’s avonds wakker en is altijd alert als wij boven zijn. “Wat doe je?”, als ik de was opberg of even een boek ophaal uit de slaapkamer. “Gaan jullie op bed?” als we onze tanden poetsen in de badkamer. Hij heeft ook regeltjes: wil pas gaan slapen als wij in de woonkamer zijn, bijvoorbeeld. En dat zijn we natuurlijk niet altijd, want er moet ook opgeruimd worden in de keuken en ik ga regelmatig de deur uit om te joggen en ben nogal bezig zo ’s avonds.
We hebben nu besloten om de deur van de slaapkamer dicht te doen. Daar zijn we al heel lang mee bezig en tot nu toe wilde Pelle dat niet, maar vorige week heeft hij zich daar overheen gezet. Zo dapper van hem! “Ik voel me wel alleen”. Ach schat, dat snap ik. Maar ik hoop dat hij nu minder gefocust is op ons en eerder tot rust komt. We gaan ook wat vaker kindermeditaties en ontspanningsoefeningetjes doen. Daar zijn we al eerder mee bezig geweest en Pelle vind het duidelijk fijn.
Om zijn concentratievermogen verder te ondersteunen ben ik begonnen met het verminderen van gluten in zijn eten en krijgt hij wat voedingssupplementen. En regelmatig doen we wat memory-achtige spelletjes.
En natuurlijk praat ik met hem over dromenland. Wanneer vertrekt hij daar naar toe? “Als het moeilijk wordt. Dan zegt mijn lichaam: ga maar dromen”. Waarom is het nu erger dan in groep 6? “Bij meester Arnoud was het anders”. Wat gaat hij er aan doen? “Ik moet gewoon tegen mezelf zeggen: nu opletten”. Ik weet niet of dat laatste werkt. Wat ik wel besef, is dat ik er een te groot probleem van maak. Ik leg te veel druk op het hele onderwerp, omdat ik me zorgen maak. En dat voelt hij als geen ander. En dan blokkeert hij.
Maar vanochtend bedacht ik me iets wat het allemaal in een ander perspectief zet. Misschien heeft hij het wel nodig, zijn dromenland. Om alle informatie die er op hem af komt en die in groep 7 natuurlijk complexer is als in groep 6, te kunnen verwerken. Schakelt hij uit bij overload en is er dan plek in zijn onderbewuste om alles te integreren. Heeft hij naast aandacht ook (veel) droomtijd nodig. Wie weet hoe zijn hersenen werken.
En zo heb ik ineens een ander perspectief op de zaak en is voor mij de druk eraf. Ik ga niet meer benadrukken dat hij veel beter op moet letten. Ik ga hem mijn nieuwe visie vertellen, want ik kan er nu ontspannen over zijn.
Neemt niet weg dat we doorgaan met de extra dingen hier thuis. Zodat hij wellicht wat meer balans kan vinden tussen dromen en opletten. En om op één lijn te blijven met zijn leerkracht, die hem zo goed ondersteund in de klas en zich ontzettend voor Pelle inzet.

2 opmerkingen:

  1. wij geven c. melatonime, en ik zie dat bij meer kinderen die de dag niet kunnen loslaten. hij slaapt hierdoor goed in. wij gebruiken het al jaren en merken het direct als wij het niet doen. het proberen waard, en het kan geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. naast natuurlijk alle andere dingen die je doet... en het nwe perspectief werkt ook vast!!

    BeantwoordenVerwijderen