maandag 22 februari 2016

Invuloefening.

Ik heb een heel mooi boek boordevol spelideeën van Tali Berman, Play To Grow.
Tali is in de leer geweest bij de mensen van het Son-Rise instituut. In de nieuwste editie van het boek schrijft ze daar niets meer over, maar de spelletjes zijn opgedeeld in verschillende fasen en die weer corresponderen met het ontwikkelingsmodel van het instituut.

Vandaag heb ik een idee uit het boek gebruikt. Ik heb een klein verhaaltje geschreven en daar woorden uit weggelaten. Met behulp van een aanwijzing kon Pelle ze dan invullen. Het zag er zo uit:

In de gymzaal.

Op een dag had …………………………….. (naam) gymles. Toen hij op het schoolplein kwam om zijn fiets te pakken was die weg! Hij kon alleen met ………………………… (naam vervoermiddel) naar de sporthal. Gelukkig was hij nog op tijd voor de les, maar eenmaal binnen zag hij dat er helemaal geen gymtoestellen op het veld stonden. Er waren alleen maar …………………………….. (naam voorwerp)! Daar gingen de kinderen rare spelletjes mee doen, zoals ………………………….. (naam gek spel). De gymmeester was verkleed als ………………………………………. (beroep van iemand) en deed ook allemaal gekke kunstjes, zoals ……………………………………. (naam gek kunstje). Daarna kregen de kinderen iets te drinken dat ze héél vies vonden, namelijk ………………………… (naam vies drankje). En toen gingen ze met z’n allen weer terug, maar niet naar school. Ze kregen rekenen in …………………………………………… (een heel speciaal gebouw). En toen mochten ze naar huis.

Pelle heeft het zo ingevuld:

In de gymzaal.

Op een dag had Pelle gymles. Toen hij op het schoolplein kwam om zijn fiets te pakken was die weg! Hij kon alleen met de benenwagen naar de sporthal. Gelukkig was hij nog op tijd voor de les, maar eenmaal binnen zag hij dat er helemaal geen gymtoestellen op het veld stonden. Er waren alleen maar schoenen! Daar gingen de kinderen rare spelletjes mee doen, zoals omgekeerd aandoen. De gymmeester was verkleed als buschauffeur en deed ook allemaal gekke kunstjes, zoals balanceren. Daarna kregen de kinderen iets te drinken dat ze héél vies vonden, namelijk bier. En toen gingen ze met z’n allen weer terug, maar niet naar school. Ze kregen rekenen in de Martinitoren. En toen mochten ze naar huis.

Hij vond het grappig!
Ik ga hier mee verder. Het is makkelijk om zo even te verzinnen en als hij er aan went kan ik steeds meer aanwijzingen weglaten en kan hij steeds meer zelf bedenken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten